Alles wat u wou weten over dagprijs assistentiewoning

Assistentiewoningen zitten in de lift, omwille van de combinatie van luxueus wonen en het zorgeloze dienstenaanbod.

Duidelijkheid over de dagprijs assistentiewoning is echter essentieel bij het verblijven of investeren in dergelijke assistentiewoningen. Bij Brody scheppen wij dan ook graag duidelijkheid over wat inbegrepen is in deze dagprijs en wie de omvang ervan bepaalt. Hoe dat zit met de dagprijs wanneer u uw assistentiewoning verhuurt leggen we natuurlijk ook uit. To the point, zoals u van ons gewoon bent.

1.    Dagprijs assistentiewoning: basisdiensten en syndicus inbegrepen

Zeg niet zomaar ‘huurprijs’ tegen de ‘dagprijs’ van een assistentiewoning. Het is geen gewone huur. De dagprijs die de bewoner betaalt, vergoedt namelijk niet enkel het genotsrecht van het appartement, maar ook de syndicuskost én de basis zorg- en dienstverlening die hoort bij een assistentiewoning.

De dagprijs bestaat uit volgende componenten:

  • Wooncomponent (verschillend naargelang het appartement):
    • Syndicuskost: verzekering, onderhoud en nutsvoorzieningen gemeenschappelijke delen, keuring liften, branddetectie, beheer herstel- en vervangingsfonds, wachtlijstenbeheer.
    • ‘Genotsrecht’ van het appartement (niet verschuldigd wanneer eigenaar zelf bewoont)
  • Dienstencomponent (gelijk bedrag voor elke flat):
    • Basisdiensten door uitbater: woonassistent, noodoproepsysteem met 24 u. permanentie, crisis- en overbruggingszorg, organisatie activiteiten.

Als eigenaar die zelf in zijn/haar assistentiewoning trekt, hoeft u uiteraard geen ‘genotsrecht’ te betalen. Verder in dit artikel verduidelijken we wie wat betaalt wanneer u uw assistentiewoning verhuurt.

Basisdiensten zijn dus inbegrepen in de dagprijs van dergelijk appartement, een duidelijke meerwaarde. Het noodoproepsysteem en de aanwezigheid van een woonassistent nemen heel wat zorgen weg. (Zie ook Wat doet een woonassistent voor uw assistentiewoning) Facultatieve diensten -zoals maaltijden of poetshulp in de assistentiewoning zelf- zijn afzonderlijke kosten, net als persoonlijke zorg zoals pedicure of thuisverpleging. De woonassistent helpt de bewoner bij de toeleiding naar deze vrij te kiezen extra (zorg)diensten én organiseert indien nodig crisis- en overbruggingszorg.

2.    Vastleggen van dagprijs assistentiewoning

De projectontwikkelaar heeft bij de opstart van het project een beheersovereenkomst gesloten met de beheerinstantie of uitbater van de assistentiewoningen, bijvoorbeeld met vzw Assist of Zorgbeheer (initiatief van de CM). In deze beheerovereenkomst is de dienstencomponent van de dagprijs vastgelegd. Deze vergoeding moet worden overgenomen in de verblijfsovereenkomst afgesloten met de bewoner. Desgevallend ook in de overeenkomst terbeschikkingstelling die de eigenaar sluit met de beheerder die namens hem zal ‘verhuren’. (Lees ons artikel over de belangrijke documenten die bij een assistentiewoning horen.)

Ontwikkelaar en uitbater berekenen verder de omvang van de wooncomponent van elke assistentiewoning. Dit aspect van de dagprijs is afhankelijk van een aantal factoren zoals grootte en aantal slaapkamers van het appartement, de oriëntatie en het vooropgestelde rendement. De wooncomponenten zo bepalen vermijdt onderlinge concurrentie tussen de verschillende eigenaars. Uiteindelijk beslist u als eigenaar welke wooncomponent u laat vastleggen bij het Agentschap Zorg en Gezondheid.

Eenmaal vastgelegd, kan de dagprijs in principe niet meer wijzigen. De dagprijs kan wel jaarlijks geïndexeerd worden. Een andere wijziging van de dagprijs moet gemotiveerd zijn en goedgekeurd door het Agentschap Zorg en Gezondheid. Tijdens het aankoopproces van een assistentiewoning is het belangrijk om van deze aspecten op de hoogte te zijn.

Als investeerder ‘stelt’ u uw assistentiewoning in een overeenkomst ‘ ter beschikking’ aan de beheerinstantie of uitbater. Deze uitbater zal het appartement namens u ‘verhuren’ en de woonvergoeding voor de assistentiewoning innen. Deze wooncomponent (bestaande uit genotsrecht en syndicuskosten) stort de beheerinstantie vervolgens door aan u, de eigenaar. U stort het deel voor de syndicus door en houdt het ‘genotsrecht’. De dienstencomponent van de dagvergoeding komt dan weer toe aan de beheerinstantie zelf.

3.    Wie betaalt wat bij (verhuur) assistentiewoning

Er zijn je situaties mogelijk:

  • Situatie 1: eigenaar woont zelf in assistentiewoning

Dat is duidelijk: in dit geval betaalt u als eigenaar enkel de syndicuskost aan de syndicus en de dienstencomponent aan de uitbater.

  • Situatie 2: eigenaar verhuurt: wie betaalt wat?

De huurder betaalt de volledige dagprijs, zowel de woon- als de dienstencomponent. De eigenaar ontvangt de wooncomponent via de beheerder. De eigenaar stort vervolgens de ontvangen syndicuskost door aan de syndicus. Als eigenaar houdt u het ‘genotsrecht’ als maandelijkse opbrengst van uw verhuurde assistentiewoning.

  • Situatie 3: leegstand

Soms is er een huurgarantie. In elk geval levert de beheerinstantie alle mogelijke inspanningen om de assistentiewoning te verhuren. In de uitzonderlijke situatie van leegstand betaalt de eigenaar enkel de syndicuskosten, en een leegstandsvergoeding voor de uitbater. Deze leegstandsvergoeding is vastgelegd in de overeenkomst terbeschikkingstelling die u als eigenaar sloot met de uitbater.

U ontvangt een kostenverdelingstabel ter verduidelijking van wie wat moet betalen bij verblijf in een assistentiewoning.

Zoals u merkt is de dagprijs te betalen door de huurder en ontvangt u als investeerder maandelijks mooie inkomsten in de vorm van een woonvergoeding of genotsrecht.

Levenslang kwalitatief zelfstandig thuis wonen spreekt bewoners en investeerders aan. Hebt u zelf na het lezen van dit artikel interesse in een assistentiewoning, check de instapklare projecten met kwalitatieve appartementen van Brody.