De 3 succesfactoren bij investeren in serviceflats

Indien u zoals velen overweegt om te investeren in een serviceflat, is deze kennis onontbeerlijk. We zetten de drie kritische succesfactoren voor een geslaagd project voor u op een rijtje.

1.    Voorbereidende studie als basis voor succes serviceflat

Een goed voorbereid man, vrouw of ontwikkelaar is er minstens twee waard. Dat geldt zeker op het gebied van vastgoed, en wat de nichemarkt van assistentiewoningen betreft. Het succes van een serviceflat is immers nog vòòr de eerste steenlegging grotendeels bepaald…

Zo is een goed businessplan ook hier onontbeerlijk. Een grondige voorafgaande studie, waarbij vraag en aanbod in kaart gebracht worden, dient als basis voor een geslaagd project. Bij deze marktanalyse is de demografie uiteraard een interessant gegeven.

Wat het aanbod van assistentiewoningen of serviceflats betreft… Het is het van groot belang om eerst bestaande regionale initiatieven in kaart te brengen. Vervolgens is het essentieel om bij uw positionering in de regio het specifieke doelpubliek van uw toekomstige assistentiewoningen te bepalen.

Zo zijn de meeste assistentiewoningen gerealiseerd door Brody gericht op de relatief jonge senioren. Wilt u weten waarom, én interessante concrete voorbeelden ontdekken, lees dan snel verder.

2.    Hefboom voor rendement serviceflats: verlaagd btw-tarief

Een andere kritische factor voor het succes van assistentiewoningen is de kostenstructuur. Die heeft zijn weerslag op de dagprijs en de prijs-kwaliteitverhouding. Zò kan u op een verantwoorde manier kosten beperken en uw rendement verhogen:

Het schaaleffect van gegroepeerde serviceflats zorgt in dit kader voor spreiding van kosten, en verhoogt op die manier de rendabiliteit van dergelijke serviceflats of assistentiewoningen. Kiezen voor een evenwichtig aantal entiteiten/woonunits, om enerzijds de gezellige sfeer te behouden -dit kan tevens door een doordacht ontwerp- en anderzijds te genieten van het schaalvoordeel dus. Onder andere schoonmaakkosten kunnen zo gedeeld worden. Extra voordelen zoals een mooie gemeenschappelijke parktuin zijn hierdoor eveneens mogelijk.

Op die manier bekomt u een goede prijs-kwaliteitverhouding en evenwichtige dagprijs, wat doorslaggevend is voor een geslaagde assistentiewoning.

Wist u dat u bij de aankoop van een erkende assistentiewoning slechts 12% btw op de constructiewaarde van het appartement betaalt? (En 10% op het grondaandeel) Dit in plaats van de gebruikelijke 21% btw op nieuwbouw. 

Dit grote fiscale voordeel zorgt voor aanzienlijk lagere kosten. Deze belastingbesparing fungeert als hefboom voor uw rendement.

Benieuwd naar de derde én kritische succesfactor voor serviceflats? We verklappen u deze graag…

3.    Onderscheidend vermogen: zo maakt uw serviceflat het verschil

Een project met assistentiewoningen slaat -volgens de Sectorstudie Assistentiewoningen door ING en Probis Consulting- wel of niet aan op grond van zijn onderscheidend vermogen.

Wat bedoelen we daar nu mee? Wel, essentieel is hetgeen de serviceflat ànders -en liefst beter- maakt dan de overige assistentiewoningen in de streek.

Deze succesvolle diversificatie speelt op twee gebieden. De infrastructuur van de (groep) assistentiewoningen en de aangeboden diensten. Een paar concrete voorbeelden verduidelijken snel hoe een assistentiewoning een geslaagd verschil kan maken.

3.1 Infrastructuur: verschil in standaard

U ontdekte misschien zelf al het onderscheid in infrastructuur tussen diverse projecten met assistentiewoningen. De oppervlakte van de appartementen en/of de afwerkingsgraad ervan varieert. De oriëntering en de aan- of afwezigheid van een terras, tuin of park zorgen op hun beurt voor een onderscheid tussen de appartementen. De inplanting van de assistentiewoningen is eveneens een belangrijke factor. (In ons artikel ‘De invloed van de ligging op vastgoedprijzen’ komt u hier meer over te weten.)

Brody kiest bijvoorbeeld steevast voor een erg geschikte locatie nabij het centrum, een park,… zonder de betaalbaarheid uit het oog te verliezen.

Het doelpubliek van Brody assistentiewoningen bestaat uit actieve maar vooruitziende senioren, die in alle luxe thuis wil kunnen blijven wonen wanneer de zorgvraag groter wordt. Een dergelijk publiek met hoge verwachtingen resulteert in een concept van hoge standaard. De luxueuze infrastructuur met veel aandacht voor architectuur, lichtinval, ruimtelijke beleving en groenvoorzieningen is hiervoor uitermate geschikt. Slimme investeerders zijn eveneens overtuigd van dit concept.

Andere ontwikkelaars kiezen dan weer voor louter kleine entiteiten zonder terras, of een mindere afwerking. Diversificatie kan in beide richtingen.

3.2 Diensten op maat in serviceflat

Ook op het gebied van de aangeboden diensten maakt een geslaagd project van assistentiewoningen best het verschil. Zo kiest men bij Brody bewust voor een facultatief aanbod van diensten op maat. En aansluitend ook voor samenwerking met professionele en ervaren zorgpartners.

Comfortdiensten zoals de poetsdienst, lekkere traiteurmaaltijden,… zijn ter beschikking van diegenen die van deze handige service gebruik wensen te maken. Wanneer het wat moeilijker gaat, krijgt de bewoner via de woonassistent deskundige informatie en toeleiding. Dit in alle vrijheid naar zorgdiensten op maat en naar keuze. Doet u hier geen beroep op, dan betaalt u er evenmin voor.

Een heel belangrijke succesfactor is de samenwerking met professionele zorgdiensten. Dit  zorgaspect van een assistentiewoning is minstens even belangrijk als het appartement zelf. Hoewel men dit helaas vaak vergeet… Maar niet bij Brody! Wij werken namelijk samen met ervaren zorgpartners als CM en Assist voor een geslaagd totaalconcept van assistentiewoningen van hoge standaard.

Smaakt onze unieke mix van succesfactoren naar meer? Verken ons concrete aanbod kwalitatieve assistentiewoningen of neem contact op met de Brody-vastgoedspecialisten.